Auta, auta, auta…
Auta patří k Islandu stejně neodlučně jako ovce či koně. Velké vzdálenosti, složité povětrnostní podmínky a obtížný terén napomohly k nebývalému rozšíření automobilismu. Auta rychle nahradila dřívější jediný dopravní prostředek – koně, které tak odsunula do role zdroje masa a v posledních letech i jako prostředek pro stále populárnější agroturistiku.
Na severu Islandu, jen pár kilometrů od vodopádu Godafoss (Vodopád bohů) , který je historicky spjat s počátky křesťanství a u nějž se zastaví prakticky každý turista, je turisty vcelku opomíjené muzeum aut Ystafell. Jeho majitel Ingólfur Lars Kristjánsson shromáždil neuvěřitelně rozsáhlou sbírku aut, která názorně dokumentuje význam aut pro život Islanďanů. A tak zde vedle sebe stojí luxusní americké limuzíny, džípy, land rovery, pásová sněžná vozidla, hasičská auta ale třeba i ruské gazíky či československé škodovky nebo trabanty z bývalé NDR. To všechno na Islandu jezdilo, či leckde ještě jezdí. Auta v muzeu jsou perfektně renovována a skoro každé má na skle svůj “rodokmen”. Tak si kromě technických údajů můžeme přečíst, kdo a kdy auto poprvé koupil, kde a jak dlouho bylo v provozu, jací byli jeho případní další majitelé atd. Návštěvníci muzea mohou nahlédnout i do dílny, kde se starým, někdy doslova rozpadajícím se vrakům, vrací jejich bývalá krása, a podívat se i na půlstoletí staré diagnostické přístroje. Louka vedle budovy muzea je plná aut, která ještě na svůj čas “návratu do mládí” teprve čekají. Vzhledem k náročnosti a nákladnosti této “omlazovací” kůry, mají pracovníci muzea práci zajištěnou na desítky let… a aby nikdo ty vraky nepoškodil, nad tím bdí zrzavý kocour majitele.
(Klikněte si na první obrázek v galerii a pak už si můžete libovolně “listovat”.)